ZUZANA KOCÚRKOVÁ
  • Domov
  • KTO SOM
  • Pre deti, rodičov a školu
  • Kontakt
  • Inšpirácia

Sebareflexný model
CARL​

Toto je iba jeden model reflexie. Vyskúšajte to a uvidíte, ako to pre vás funguje. Ak zistíte, že iba niektoré z otázok vám pomôžu, zamerajte sa na ne. Nižšie je uvedených niekoľko užitočných otázok pre každú z častí. Nemusíte odpovedať na všetky, ale môžu vás navigovať k tomu, čo by malo mať zmysel v tejto časti. Možno máte ďalšie otázky, ktoré vám lepšie vyhovujú.

Aby ste si boli istí, že zostanete reflexívni po celý čas, neustále si dávajte otázku, prečo: "Prečo som urobil/a to, čo som urobil/a?" a neostať iba pri opise.

KURZ: Reflexia na pracovisku

Detaily kurzu
Picture
1. Kontext (C)
Tu nastavíte kontext pre seba. Popíšte, čo je nevyhnutné na pochopenie situácie.

Užitočné otázky:
  • Aký bol kontext situácie?
  • Aká bola situácia?
  • Kde to bolo?
  • Kto tam bol?
  • Čo dúfam, že dosiahnem?​​
2. Akcia (A)
Tu môžete opísať, aké boli vaše kroky v súvislosti s kontextom uvedeným vyššie. Ak sa chcete kriticky zapojiť do reflexie, je dôležité nielen opísať svoje činy, ale zamyslieť sa nad tým, prečo ste tieto činy urobili, a nie niečo iné.

Užitočné otázky:
  • Čo som spravil/a?
  • Čo sa ešte stalo (ďalšie akcie)?
  • Prečo som si vybral/a túto akciu?
  • Aké ďalšie akcie som si mohol/mohla zvoliť? (nemusí vám nevyhnutne poskytnúť rovnaký výsledok)
​

Príklad sebareflexie

Príklad kontextu
​Individuálne skúsenosti s hovorením na verejnosti
"Dostal som príležitosť predniesť o svojom predmete prezentáciu pre študentov stredných škôl, ktorí by sa mohli zaujímať o prihlášku na jeho štúdium. Mal som 20 minút a mohol som ich stráviť, ako som si prial. V posluchárni na strednej škole, kde som prednášal, bolo prítomných 30 študentov."

​
Príklad akcie
Individuálne skúsenosti s hovorením na verejnosti
 "Rozhodol som sa, že urobím prezentáciu v PowerPointe, ktorá bude obsahovať veľa praktických informácií. Nebol to nijako zvlášť pekný PowerPoint, vo všeobecnosti sa mi nepáči, že majú veľa textu, ale neuprednostnil som dostatočne prípravu, takže som potreboval niečo rýchlo vytvoriť. Mohol som stráviť viac času vytváraním krajšej aplikácie PowerPoint, ktorá komunikovala hodnotu môjho kurzu viac ako praktické aspekty."
3. Výsledky (R)
Tu môžete diskutovať o výsledkoch, ktoré vyplynuli z vašich činov, a o tom, aké dôsledky budú mať výsledky.

Užitočné otázky:
  • Splnil/a som to, čo som chcel/a?
  • Dosiahli moje činy to, čo som chcel/a, tak, ako som očakával/a?
  • Aké dôsledky budú mať moje kroky na mňa / ostatných / podobné situácie v budúcnosti?
  • Mohli mi rôzne kroky priniesť rovnaký výsledok?
  • Existuje spôsob, ako by som mohol/mohla zlepšiť svoje výsledky alebo kroky?​
​4. Učenie (L)
Tu máte šancu na záver pomocou poznatkov získaných z troch vyššie uvedených častí. Aj keď to model výslovne nenavrhuje, ak chcete zahrnúť akčný plán, je to prirodzené miesto.

Užitočné otázky"
  • Čo som sa z tejto skúsenosti dozvedel/a?
  • Urobil/a by som to isté znova alebo by som niečo zmenil/a?
  • Čo mám robiť nabudúce, keď budem mať podobnú skúsenosť?
  • Mám niečo zmeniť na tom, ako robím veci? Čo?​
Príklad výsledkov
Individuálne skúsenosti s hovorením na verejnosti
"Videl som, že sa študenti zúfalo snažili zapisovať všetko, čo som povedal, a to, čo bolo na slidoch. Akokoľvek som si bol istý pri poskytovaní obsahu, nepociťoval som stratu dychu ani nič, čo naznačuje, že sa cítim istejšie so samotným vystupovaním na verejnosti. To znamená, že som nemal pocit, že by prezentácia mala v skutočnosti nejakú hodnotu. Nepôsobili nadšene a nikto sa nepýtal na nič alebo na niečo podobné. Myslím, že by dostali viac z toho, prečo by mali študovať tento kurz, ako z toho, ako sa prihlásiť. Myslím si, že rovnako, ak by som nechal čas na ich otázky, dostali by zo situácie oveľa väčšiu hodnotu."

Príklady učenia​
​
Individuálne skúsenosti s hovorením na verejnosti
"Uvedomil som si, že ak by som strávil viac času premýšľaním o tom, aké informácie študenti potrebujú a ako ich podať, bola by to oveľa pôsobivejšia skúsenosť. Ako som prezentoval, je to príklad pasívneho učenia (ľudia len sedia a prijímajú informácie), ktoré sa ukázali ako menej efektívne ako aktívne učenie. Preto si myslím, že využitie skupinovej účasti a umožniť im viesť diskusiu kladením otázok a sledovaním ich záujmov by bolo lepšie. Zaistím, aby som do svojich budúcich prezentácií začlenil interaktívne aktivity."
Zuzana Kocúrková
AUSILIA, s.r.o.
Picture
  • Domov
  • KTO SOM
  • Pre deti, rodičov a školu
  • Kontakt
  • Inšpirácia